viernes, 16 de octubre de 2009

Cannes castiga a los creativos, no a las agencias.


Siguiendo la estela del One Show, el presidente de Cannes ha publicado una carta en la que explica el funcionamiento del festival, las medidas que tienen para evitar los truchos y los nuevos castigos para los "scammers".

Lo más llamativo es que en este caso sólo se castigará a los creativos, no a la agencia.

Una manera de evitar los truchos y de evitar que los ingresos del festival caigan. Una medida, en mi humilde opinión, un poco trucha.

¿Qué pasa en el caso de las agencias que no ponen nombres en las fichas técnicas?

¿Quién dice que los trucheros asiáticos no van a inventar los nombres de sus creativos, por si les pillan?

Aquí la carta de los responsables de Cannes...

Following detailed consultation and discussion with industry leaders, the Cannes Lions International Advertising Festival wishes to make clear its policy on entries into its Festivals which breach the rules.
There are many definitions of "scam", and the issue is rarely black and white. As such, we want to develop a policy that is not only workable but also enforceable.

The role of Cannes Lions and its associated Festivals (Eurobest, Dubai Lynx and Spikes Asia) is to set the benchmark for creativity in communications, to celebrate creativity and to reward the industry for outstanding creative work.

Our role is not to come between the client and the agency; it is not to have a negative material effect on agency business; and it is not to penalise individuals from an agency who have not had any association with the work in question.

Our key rules in this regard are simple: "Entries cannot be made without the prior permission of the advertiser/owner of the rights of the advertisement. All entries must have been made within the context of a normal paying contract with a client. That client must have paid for all, or the majority of, the media costs."

It is our policy that when a piece of work comes into question, we request clarification or further information according to the complaint raised. If it is not forthcoming or not adequate, we withdraw the award.

In future we will continue to withdraw awards that do not meet our entry criteria and announce that we have done so.

Our entry criteria include:

- Submitting full client details (including name, position and full contact details)
- A senior officer (CD, CEO or Chairman) from the entrant company must authorise the entry

Our checks include:

- That the client is legitimate and that the product corresponds with their portfolio
- Judges are offered the opportunity to raise queries with the organisers and information is gathered accordingly throughout the judging (media schedules, client authorisation, etc.)

We believe that banning agencies from entering on a wholesale basis is unfair on blameless individuals. There are many people who work in agencies who may not be involved with an erroneous entry and therefore should not be penalised. Our policy will be to ban the individuals named on the credit list if a scam is discovered.

The length and nature of the ban will be decided based on the seriousness of the case involved. We take the view that not all issues are the same and each case should be dealt with on its own merits.

In summary, the key issues which will guide us through this process are:

1) Was the work approved and paid for by the client and was it run using media space paid for by the client?
2) If an entry fails to meet this or other entry criteria, we will withdraw the award and make an appropriate announcement.
3) If we deem it is required, we will ban the individuals involved from entering our awards for a specific period of time which will be decided at that time.


Terry Savage
Chairman

Philip Thomas
Chief Executive Officer

2 comentarios:

Anónimo dijo...

Vaya jeta los de Cannes. En realidad, no quieren castigar los truchos. Viven de ellos, y no están dispuestos a perder inscripciones porque ahora al One Show le haya dado un ataque de ética.

Se han inventado un argumento absurdo (conocéis a alguien que haya enviado un trucho a un festival sin el conocimiento de un jefe de una agencia? Los truchos los envían las agencias, no las personas). Un argumento que envía un mensaje claro a las agencias: seguid haciendo truchos pero enmascararlos un poquito para que no canten tanto, muchachos.

Tiene gracia. Se empezarán a usar seudónimos por si acaso? Copy: El Oso Yogui. Director de Arte: El artista infame. Director Creativo: El ilustre vengador. O también puedes poner solo tus iniciales. Si te pillan dices que no eres tú, te inventas el nombre de uno que estaba en la agencia pero que le echaron, qué cosas, y ya está.

¿O es que van a venir inspectores de Cannes por las agencias y habrá que esconderse? "Paco, escóndete debajo de la mesa que ha venido un inglés a investigar el trucho de Playstation". Hasta puedes putear a alguien de la profesión que te caiga mal y poner su nombre en la pieza para le pillen.

"Manolo Moreno, pillado in fraganti por un trucho para Renault."

- Oiga, que Renault lo lleva Publicis y yo trabajo en Zapping... - Ya, ya, seguro. Te hemos pillado, majo, a Cannes ya no puedes enviar nada nunca más.

Y tendrá que firmar con seudónimo. A Manolo le encantaría.

Vamos, no me jodas. Esta profesión puede llegar a una subnormalidad extrema. Menos mal que cada vez los Festivales cuentan menos para los clientes. Sí, siguen contando, pero ya no tanto. Ojalá vea un día cómo quiebra el chiringuito de los jetas estos de Cannes.

Anónimo dijo...

money talks...